yesilay.org.tr
52
YEŞiLAY
•
MART 2015
TÜRK VE İSLAM ESERLERİ MÜZESİ
‘YENİ’ YÜZÜYLE ZİYARETÇİLERİNİ BEKLİYOR
FARKLI BİR TARİH OKUMASI
KÜLTÜR
HABER
İslam kültür ve sanatının çeşitli dönem coğ-
rafyalarına ait 45 bin eserden oluşan zengin
koleksiyonuyla dünyanın sayılı müzeleri
arasında yer alan Türk ve İslam Eserleri
Müzesi, ‘yeni yüzüyle’ yeniden açıldı. İki yıl
süren proje, izleyiciyi sıkıcı bilgi yoğunlu-
ğundan çıkarıp daha anlaşılır bir sergileme
dili olan bir müze sunarken; mimari yerleş-
tirmeler, farklı ses ve ışık düzenlemeleri ile
mistik duyguları harekete geçiren bir dene-
yim yaşatıyor.
Projede özellikle sergileme alanı, yeni tasa-
rımla izlemesi daha kolay bir hale getirilmiş.
Hikaye kurgusunda öncelikli olarak Evkaf-ı
İslamiye’den, Türk ve İslam Eserlerine baş-
lığı altında 100 yıllık bir müzenin tarihçesinin
izleyicilere sıkıcı bir bilgi yığınından çıkartılıp,
anlaşılır ve etkileyici bir şekilde aktarılması
göz önünde bulundurulmuş. 100 yıl önceki
müzenin geçmişe ait anılarına ev sahipliği
yapan bu bölümde, izleyicileri müzenin ilk
kurucu heyeti karşılıyor; ardından siyah-be-
yaz fotoğraflar ve müzeye ait ilk ekipmanlar
eşliğinde ziyaretçi 100 yıl öncesine götürü-
lüyor.
tarihi öneme sahip an, dönem ve
olayların uzun vadede kalıcı etki-
lerini araştırmayı amaçlamış. Ser-
ginin oluşum sürecinde, süregelen
araştırmaların devamı niteliğinde
dört yeni iş üretilmiş. Hera Büyük-
taşçıyan, Didem Pekün ve Dilek
Winchester’ın sanatsal müdaha-
lelerinin yanı sıra, dans sanatçıları
Erinç Aslanboğa, Natalie Heller
ve Bahar Temiz, sergi kapsamında sahneleyecekleri, kişisel
hafıza ve kolektif hafıza kavramlarına odaklı bir sunum-
performans serisi geliştirilmiş. Çeşitli açılardan öznel tarih
okumalarını; özellikle ulusal gerginlikler, sınırlar ve başarısız
diplomasinin etkilerini araştıran çalışmaları bir araya getiren
sergi, 24 Mayıs’a dek açık kalacak.
SALT Beyoğlu’nda 10 Mart’ta açılacak 'Yüzyılların Yüzyılı' adlı
sergi, yankıları halen süren ve bugünü şekillendiren tarihsel
dönüşümler, travmatik deneyimler ve toplumsal geçişlere
karşılık olarak üretilmiş sanatsal ifadelerden oluşuyor. Sa-
natçıların sergi mekanında birbiriyle ilişkilenen üretimleri,
HAZIRLAYAN: MELTEM KERRAR