Background Image
Previous Page  12 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 84 Next Page
Page Background

dosya

2IHIR S]YRE MRWERE ]E HE I]PIQI FEĴØQPØ

SPYVY^# &EĴØQPØPØĴØR XIQIPMRHI OMĽMRMR FI]MR

FM]SOMQ]EWØRØR FEĴØQPØPØĴE ]EXOØRPØĴØ ZEV

ERGEO FM^ OMQMR ]EXOØR SPHYĴYRY ĽMQHMPMO

FMPIQM]SVY^ QEEPIWIJ 3 RIHIRPI FMV VMWOPM KVYT ZEV

M

avi Balina ve Momo

gibi oyunların çocukları

intihara sürüklediği

haberini duyduğumuzda inanmak

istemiyor, dehşete kapılıyoruz. Bir

oyun nasıl oluyor da bağımlılığa

dönüşüyor ve bir çocuğun hayatını bu

derece etkileyebiliyor? Oyuna nerede

dur demek lazım ve ebeveynler

nerede, nasıl devreye girmeli?

“Oyun Oynama Bozukluğu”,

Mayıs ayında Dünya Sağlık Örgütü

literatürüne hastalık olarak girdi.

Bu gelişmede proaktif davranan

Yeşilay uzmanlarının da katkıları var.

Bu vesileyle Yeşilay Genel Başkanı

Prof. Dr. Mücahit Öztürk’e, oyun

bağımlılığını ve ebeveynlerin nelere

dikkat etmesi gerektiğini bizzat

kendisine sorduk.

Son zamanlarda oyun bağımlılığı

gündemi hayli meşgul ediyor.

Çocuklar ve hatta yetişkinler nasıl

oluyor da oyunlara bağımlılık

geliştiriyorlar?

Burada önce bağımlılığın ne olduğunu

tanımlamamız lazım. Neden oyuna,

insana ya da eyleme bağımlı oluruz?

Bağımlılığın temelinde kişinin

beyin biyokimyasının bağımlılığa

yatkınlığı var ancak biz kimin yatkın

olduğunu şimdilik bilemiyoruz

maalesef. O nedenle bir riskli grup

var. Beynimizde ödül mekanizması

çalışır. Siz o ödül sistemini haz almayı

sağlayan herhangi bir madde ya da

eylemle doyurduğunuzda beyin o

hazzı daha fazla yaşamak ister. Oyun

üzerinden düşünürsek, çocuk 15

kalkamasın, oyunu bırakamasınlar,

oyunun bir sonu olmasın, hiç

bitmesin.

Çocuklar oyundan psikolojik

ödül olarak güç kazanıyorlar. Bu

da iddialı olmalarına, kendilerini

daha iyi hissetmelerine neden

oluyor. Ondan sonra da bir takım

karakterler ve güçler ücretli satın

alınmaya başlanıyor. Ebeveynler

fark etmeden çocuklar bir şekilde

kredi kartlarını ele geçiriyor ve oyun

için ciddi paralar çekiyorlar.

dakika oyun oynadıktan sonra

ertesi gün bu 15 dakikayı yarım

saate çıkartmak isteyebilir. Çünkü

aynı hazzı alabilmesi için yarım saat

oyun oynaması gerekir.

Oyun üreticileri, çocukların tüm

zihinsel özelliklerini bilerek oyun

üretiyorlar. Yani masa başında,

“Çocuklar bunu sever” kadar basit

bir mantıkla, masum duygular ile

değil, içeriklerin çoğu zaten masum

da değil. Öyle oyunlar üretiyorlar

ki amaç çocuklar ekranın başından

-œ˜`Ÿ˜i“`i}ؘ`i“i}ii˜ >ۈ >ˆ˜>Ûi œ“œ}ˆLˆ œÞ՘>À] XœVՎ>Àh ˆ˜Ìˆ…>À>Lˆi ÃØÀ؎ØޜÀ° Õ

LØÞ؎ Ìi…ˆŽiŽ>ÀŮhÃh˜`>>ˆiiÀ ˜>Ãh LˆÀ ޜ ˆâi“iˆ¶"Þ՘>À ˜i â>“>˜XœVՎ>À ˆXˆ˜ ÀˆÃŽˆ œ“>Þ>L>ُhޜÀ¶

9iو>Þ i˜i >َ>˜h Ûi œVՎ Ûi À}i˜*ȎˆÞ>ÌÀˆÃ̈ *Àœv° À° ØV>…ˆÌ&âÌØÀŽ ÜÀՏ>Àh“hâh Þ>˜h̏>`h°

Çocuğunuzu3 yaşına kadar

ekranla tanıştırmayın

YEŞİLAYGENEL BAŞKANI PROF. DR. MÜCAHİTÖZTÜRK:

:FĆJMBZ (FOFM

#BĆLBO‘ WF ±PDVL WF

&SHFO 1TJLJZBUSJTUJ

1SPG %S .àDBIJU ½[UàSL

Mürsel ÇAVUŞ

Yeşilay

12

ĉ/5&3/&5 ¬0$6, 0:6/$"ć* %&ćĉ-