Background Image
Previous Page  16 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 84 Next Page
Page Background

dosya

O

yun Oynama Bozukluğu

Dünya Sağlık Örgütü’ne

göre artık hastalık olarak

kabul ediliyor. Yeşilay Genel

Başkan Vekili Mehmet Dinç ve

Yeşilay BilimKurulu’ndan Prof. Dr.

Tolga Arıcak’ın da içinde olduğu

uzmanlar beş yıl boyunca Dünya

Sağlık Örgütü’nün bu konudaki

uzman toplantılarına katıldılar.

Farklı ülkelerden uzmanların

oluşturduğu bu grup, oyun oynama

bozukluğunun tanımı için gerekli

olan bilimsel altyapıyı tartışıp

kriterleri belirledi.

Geçen yıl Hastalıkların Uluslararası

Sınıflandırılması kitabı ICD-11'de

yer alması için bir taslak teklif edildi.

Bu konudaki çalışmanın önemine

dair Dünya Sağlık Örgütü’ne çok

sayıda psikiyatrist, sağlıkla ilgili sivil

toplum kuruluşu destek mektubu

gönderdi. Sonunda oyun oynama

bozukluğu 2022'de ICD-11'de

yayınlanmak üzere bir hastalık

olarak kabul edildi.

HEROYUNOYNAYANBAĞIMLI

DEĞİLDİR

Yeşilay BilimKurulu’ndan

Tolga Arıcak sözlerine “Oyun

oynamak kötü değildir” diyerek

başlıyor, “Uzmanlar olarak oyun

oynanmasının karşısında değiliz.

Oyun oynamak bağımlılık yapar

algısı oluşmamalı. Her aşırı oyun

oynayan da bağımlı değildir,

bunun için bunun kriterlerine

bakmalısınız.”

Peki, oyun oynama bozukluğu

kriterleri nedir? Arıcak’a göre şu

anda panik olmayı gerektirecek bir

gibi nitelendirebiliyoruz ama

bu yanlış. Bu nedenle sayı sanki

yüksekmiş gibi görünebilir, çünkü

herkesin elinde bir telefon var.

Türkiye’de tahminimiz bağımlılığın

11 yaş üzerindeki nüfusun yüzde

1-3’ünü kapsadığı yönünde, bu da

dünya ortalamasına eş değer.”

OYUNOYNAMABOZUKLUĞU

KRİTERLERİ

Oyun oynama bozukluğu kriterleri

DSÖ’nün ICD-11 kitabında

belirtiliyor. Bu kriterleri Arıcak’a

sorduk: “DSÖ’ye göre bu hastalığın

üç belirtisi var. Birincisi çevrimiçi

ya da çevrimdışı oyun oynamanın

-buna video oyunları da dahil-

kişinin hayatında öncelikli yer

etmesi, her şeyden daha önemli

olması. İkinci kriter kişinin

dijital oyun oynama davranışı

üzerinde kontrolünü kaybetmesi.

durum yok, “Bunu bir yelpaze

gibi düşünün ve bizce dört

aşaması var. Birincisi normal

oynayanlar var. Tabii ki dinlenmek

ve eğlenmek için hepimiz oyun

oynayacağız. Hayatının düzenini

aksatmayan kullanıcılar bunlar.

İkinci grup oyun oynarken bazı

risklere maruz kalan gruptur.

Bu kişiler bazı sorunlar yaşarlar,

mesela araba kullanırken, yolda

yürürken oynadığı için kazalara

maruz kalabilirler. Üçüncü aşama

zararlı diyebileceğimiz düzeyde

oynayanlar. Günün büyük kısmını

oynayarak geçirdikleri için duruş

bozuklukları, görme bozuklukları,

yemeyle ilgili bozukluklar gibi

sorunlar yaşarlar, bazı işleri aksasa

da günlük yaşamlarını devam

ettirirler. Dördüncü aşama ise

bağımlılıktır. Halk içerisinde ikinci

ve üçüncü aşamayı da bağımlılık

ؘÞ> ->œhŽ&À}ØÌØ -&® "Þ՘"ޘ>“> œâՎÕœÕ½˜Õ…>ÃÌ>hŽ œ>À>Ž Ì>˜h“>`h Ûi LՅ>ÃÌ>hŽ

Ì>˜h ŽˆÌ>Lh˜> }ˆÀ`ˆ° ˆˆÌ> œÞ՘ œÞ˜>“> `>ÛÀ>˜hŮh…>˜}ˆ…>iÀ`i ºL>œh“hhŽ» œ>À>Ž Ž>LՏ

i`ˆˆÞœÀ¶ 9iو>Þ ˆˆ“ ÕÀÕÕ 4ÞiÈ Ûi >Ã>˜ >Þœ˜VÕ 4˜ˆÛiÀÈÌiÈ *Ȏœœˆ ŸØ“Ø&œÀï“4ÞiÈ

*Àœv° À° /œ}> ƂÀhV>Ž] 9iو>Þ½h˜ Ûi -&½˜Ø˜ LÕ Žœ˜Õ`>Žˆ X>hٓ>>Àh˜h >˜>ÌhޜÀ°

Mürsel ÇAVUŞ

DİJİTAL OYUNOYNAMABOZUKLUĞU

Yeşilay

16

ĉ/5&3/&5 ¬0$6, 0:6/$"ć* %&ćĉ-