Background Image
Previous Page  13 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 84 Next Page
Page Background

O zaman bağımlılık ahlak

sorunları da doğuruyor öyle mi?

Oyunlarda bir süre sonra amaç

hırsla, haksız yere para kazanmaya

doğru gidiyor. Bu da çocuklarda

kumar bağımlılığı riskini arttırıyor.

Heyecanla para kazanmak, hiçbir

şey yapmadan, çalışmadan, efor

sarf etmeden, zihinsel üretim

olmadan, tamamen şansa bağlı

olarak para kazanmak! Bu işin

dramatik tarafı bunun henüz

dünya tarafından fark edilmemiş

olması.

“BİLİŞSEL TACİZ

YAPIYORLAR”

Ekranlarda oynanan oyunlar

çocukları neden bu kadar

etkileyebiliyor?

Çocuklarda bilişsel gelişim

dediğimiz algılama, yorumlama,

muhakeme etme becerisi erişkinler

gibi değil. Çocuklar kolaylıkla

aldanabiliyor ve kolay telkin

edilebiliyorlar. Bunu bilen kötü

niyetli insanlar da çocukların bu

özelliklerine göre birtakım oyunlar

planlıyor.

Aslında zararlı oyunların çok çeşidi

var fakat bir kısmı daha fazla ön

plana çıkıyor. Çünkü daha tehlikeli,

daha doğrudan çocuklara zarar

verebiliyorlar. Bir kısmı ise içten içe,

daha yavaş yavaş sıkıntı ve problem

oluşturuyor. Hepsinin ortak

özelliği çocukların temiz bilişsel

düzeylerini kötüye kullanmak. Yani

bilişsel taciz yapıyorlar.

Mavi Balina ve Momo gibi

oyunların riski daha da büyük.

İntiharla sonuçlandığını sıklıkla

duyuyoruz. Bunların farkı ne?

Burada çocuğu ekran başında

daha uzun süre tutacak

komutlar veriliyor. Aslında bir

zihin uyuşturma ve bir şekilde

doğru düşünmeyi yok etmeye

yönelik ciddi bir süreç başlıyor.

Bu oyunlar başkalarına zarar

verme şeklinde de kullanılabilir.

Bu tür oyunlar, sürecin ne

kadar tehlikeli olduğunu ve

çocukların tehlikeye ne kadar

açık olduklarını da gösteriyor.

Çocukların kişisel bilgilerini

dışarı vermemeleri konusunda,

mahremiyet konusunda, her

siteye girmemeleri gerektiği ve

yabancılarla iletişim kurmamaları

konusunda mutlaka eğitilmeleri

gerekiyor. Oyun bağımlılığı her

yaşta görülebilir, ama çocuklar

gerçekten yüksek risk taşıyorlar.

Yeni nesil zaten bilgisayarla ve

akıllı telefon ile doğdu. Bu kadar

meraklı olmaları teknolojinin

içine doğmuş olmalarından

kaynaklanıyor.

Çocuklarda oyun oynamanın

bağımlılığa doğru kaydığını nasıl

anlayabiliriz?

Bunun birkaç göstergesi var.

Bir tanesi diyelim ki çocuğa,

“Bilgisayar ya da tablette 15 dakika

oynayabilirsin” dediniz... Üç gün

sonra 15 dakika yetmiyor, giderek

süreyi arttırmaya çalışıyorsa bu bir

kriterdir ve çocuk alarm veriyor

demektir. Bilgisayarı, tableti, akıllı

telefonu elinden aldığınızda ya da

onlar olmadığında kriz çıkıyorsa,

öfkeleniyorsa, nöbetler geçiriyorsa

bu da başka bir kriterdir. Bu

çocuklar söz konusu nesneyi

ellerinden aldığınızda yoğun bir

yoksunluk hissi yaşarlar. Bir başka

kriter de, çocuk oyun oynarken

kendini öyle bir kaptırır ki,

sosyal hayattan uzaklaşır. Oyun

saatinden, okulundan, derslerinden

zaman çalar. Zaten çocuklar oyun

oynarken bedensel olarak hareket

etmiyorlar, sürekli yiyorlar, obez

çocukların sayısı her geçen gün

artıyor. Postürleri yani duruşları

bozuluyor, bel ve ortopedik

problemler yaşamaya başlıyorlar.

Gözleri bozuluyor. Bu cihazlar

nihayetinde bir takım dalgalar

yayan şeyler ve beyni etkiliyorlar.

Ciddi sağlık problemleri

yaşamaya başlıyorlar. Hepsini bir

araya topladığımızda, teknoloji

hayatımıza kolaylık getirmesine

rağmen olumsuz yönleriyle de bizi

etkiliyor.

3]YR ‚VIXMGMPIVM pSGYOPEVØR X‚Q ^MLMRWIP

}^IPPMOPIVMRM FMPIVIO S]YR ‚VIXM]SVPEV =ERM QEWE

FEĽØRHE ·eSGYOPEV FYRY WIZIV¸ OEHEV FEWMX FMV

QERXØOPE QEWYQ HY]KYPEV MPI HIĴMP MpIVMOPIVMR

pSĴY ^EXIR QEWYQ HE HIĴMP

i0ZVOMBS ÎPDVLMBS‘ ÚZMF

CJS OPLUBZB HFUJSJZPS LJ

BJMFEFO WF PLVMEBO

V[BLMBĆNBZ‘ C‘SBL‘O

ÎPDVLMBS‘ LFOEJMFSJOEFO

CJMF V[BLMBĆU‘S‘Q LFOEJOF

L‘ZNBZB LBEBS

HÚUàSFCJMJZPS #V OFEFOMF

MJNJUJ LVMMBO‘N‘ NVUMBLB

ÎPDVLMBS‘N‘[B

ÚĈSFUNFMJZJ[ Ċ

AĞUSTOS 2019 13