

bir yıllık abonelik ödülü verildi.
Bu turnuvanın üzerinden 20
yıl geçtikten sonra bizim de
çocukluk yıllarımıza denk gelen
Atari furyası başladı. Küçük
kasetler içinde bulunan oyunlar o
dönem herkesin evinde yoktu; 10
arkadaştan birinde varsa büyük
şanstı. Ancak dünyada işler daha
hızlı ilerliyordu ve o yıllarda
dünyanın ilk oyun turnuvası
düzenlendi. 1980 yılında Atari
tarafından düzenlenen Space
Invaders Turnuvası’na 10 bine
yakın insan katıldı. Bu turnuva
ile video oyun sektörünün
öncüleri tarafından e-sporun
temeli atıldı. Aynı yıl Walter Day,
Twin Galaxies adlı yüksek skor
kayıt tutma organizasyonunu
kurdu. Kuruluş video oyunlarının
kayıtlarını tutmaya başladı
ve North American Video
Game Challenge Turnuvası’na
(Kuzey Amerika Video Oyunu
Mücadeleleri) sponsor oldu.
Gerçek e-spor mücadeleleri ise
90’lı yılların başında internet
ağının gelişmesiyle birlikte
video oyunlarının yükselişiyle
başladı. İlk e-spor etkinliği 1997
yılında düzenlenen ve 2 bin
kişinin katıldığı Quake Turnuvası
olarak kayıtlara geçti. Ardından
StarCraft: Brood War ile strateji
oyunları e-spora dahil oldu.
2000’li yıllara gelindiğinde, yeni
teknolojik gelişmeler e-sporda
kendini göstermeye başladı ve
Kore E-Spor Birliği kuruldu. 2005
yılında birçok firma büyüyen
bu pazara kayıtsız kalamadı
ve yatırım yapmaya başladı.
Yatırımlarla birlikte e-spor
kavramı da değişti ve dünyaca
ünlü oyunlar milyon dolarlık
ödüllerle insanları cezbetmeyi
başardı. Oyun bağımlılığı
kavramının çokça tartışıldığı o
dönemlerde “oyun bağımlılığı”
kavramının bir anda bir “spor”
türüne dönüşüvermesini
şirketlerin dudak uçuklatan
yatırım miktarlarına bağlamak zor
değildi.
TÜRKİYE’DE NE DURUMDA?
Ülkemizde e-spor futboldan
sonra en çok seyirci çeken ikinci
organizasyon ve diğer ülkelerde
olduğu gibi hızla büyüyor. 2003
yılında Türkiye’nin ilk e-spor
takımı olarak kabul edilen Dark
Passage kadrosuyla sahaya çıktı
ve dünyaca bilinen oyunlar için
kadro oluşturdular. Şu an ise en
çok bilinen Türk e-spor takımları
Space Soldiers, Supermassive,
Dark Passage, HWA Gaming ve
Crew olarak sıralanabilir.
Türkiye’nin üç büyük spor kulübü
Beşiktaş Esports, 1907 Fenerbaçe
Espor ve Galatasaray Esports
2015 yılında League of Legends
oyununda takımlarına destek
vermeye başladılar. Bahçeşehir
Üniversitesi’nin oluşturduğu
League of Legends da BAU
Super Massive ismiyle oyunlara
katılmaya başladı.
Bu süreçte kurumsallaşma
yolunda adımlar atılarak 2011
yılında Türkiye Dijital Oyunlar
Federasyonu kuruldu ancak
ömrü çok uzun olmadı ve 2013
yılında federasyon kapatıldı.
2018 yılına gelindiğinde, Türkiye
Elektronik Sporlar Federasyonu
(TESFED) faaliyetlerine başladı.
İki yıldır faaliyet gösteren
federasyon e-sporun Türkiye’deki
3]YR XYVRYZEPEVØRØR QMP]SRPYO }HPPIVI
YPEĽQEWØRØR ZI FMV ·WTSV¸ HEPØ SPEVEO OEFYP IHIR
OMXPIRMR F]O SVERHE EVXQEWØRØR IR F]O RIHIRM
HR]E QEVOEPEVØRØR QMP]SR HSPEVPØO ]EXØVØQPEVPE
FY SVKERM^EW]SRPEVØ HIWXIOPIQIWM SPEVEO OEFYP IHMPIFMPMV
5&4'&% JO
WFSJMFSJOF
HÚSF 5àSLJZF EF ĆV BO V
LBEO UPQMBN MJTBOTM
F TQPSDV CVMVOVZPS
ZMOEB 5àSLJZF OJO
F TQPSEB BEO
EVZVSEVĈV FO ÚOFNMJ
UVSOVWB PMBO $PVOUFS
4USJLF 5VSOVWBT ZBQME
ZMOB HFMJOEJĈJOEF
5àSLJZF &MFLUSPOJL 4QPSMBS
'FEFSBTZPOV 5&4'&%
GBBMJZFUMFSJOF CBĆMBE
5àSLJZF
ZMOEB
Eà[FOMFOFO UVSOVWBEB
EàOZB ĆBNQJZPOV PMEV
20
20
16
18
ARALIK 2019 21