Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 84 Next Page
Page Background

dosya

A

kran, kelime anlamı olarak,

“Yaş, meslek, toplumsal

durum vb. bakımından

birbirine eşit olanlardan her biri”

anlamına geliyor. Temelde aynı

sosyal gruba dahil, yaş, meslek,

cinsiyet, sosyo-ekonomik ve/

veya sağlık durumu bakımından

ortak özellikler taşıyan kişileri

kapsayan bu kavram, bir eğitim ve

öğretim yöntemi olarak etkili ve

kabul görmüş modeller arasında

yer alıyor. Sosyal etkileşimi olan

ve birbirleriyle eşit konumda yer

alan kişiler arasında bilgi, davranış

ve tutum değiştirmek amacıyla

yapılan planlı bir eğitim tekniği

olan akran eğitimi, gençlerin

akranlarıyla daha iyi etkileşime

girip özdeşleştikleri gerçeğinden

akran öğretiminin, bilgisayar

destekli eğitimden iki kat,

sınıf büyüklüğünün az olduğu

sınıflardan ise üç kat daha fazla

başarıyı artırdığını gösteriyor.

EĞİTİCİ, AKRANLARININ

TUTUMVE DAVRANIŞLARINI

ETKİLİYOR

Gençlerin birbirlerinin tutum ve

davranışları üzerindeki etkileri

değerlendirildiğinde akran

eğitimi modelinin önemi bir

kez daha ortaya çıkıyor. Gençler

özellikle toplumda çok fazla

dile getirilemeyen hassas veya

tabu olarak kabul edilen konular

hakkında en fazla birbirlerinden

bilgi ve fikir ediniyorlar; bu durum

da akran eğitiminin gücünü ortaya

koyuyor. Akran eğitiminde rol alan

genç bireyler, yaşıtları üzerinde

görüş açılarını genişletici etkide

hareket ediyor. Akran eğiticileri,

aynı yaşta olan diğerlerinin

bilişsel özelliklerine sahip olduğu

için onların sorunlarını daha

iyi anlama ve onlara daha iyi rol

model olma yetisini de taşıyor.

Küçük gruplarla veya bireysel

iletişim yoluyla uygulanan bu

eğitim modeli, iş yerleri, dini

mekanlar, okullar, kulüpler

ve üniversiteler gibi gençlerin

bulunabileceği farklı mekanlarda

gerçekleştirilebilir bir teknik

olarak uygulama kolaylığı da

sağlıyor. Akran öğretimi gençler

arasındaki yarışma duygusunu

azaltması ve destekleyici bir

ortam yaratmasıyla tercih

edilirken, yapılan araştırmalar,

akran eğitiminin yanı sıra

akran öğretiminin de başarısını

ortaya koyuyor. Araştırmalar,

okuma ve matematik alanlarında

Belit ŞENOL

Gençlerinbirbirlerinin tutumvedavranışları üzerindeki etkilerindenyolaçıkanakraneğitimimodeli,

belirli konulardagönüllüveöncügençlerineğitilmesi vebunun sonucundakazandıkları bilgileri

akranlarıylapaylaşmasınadayanıyor. Bağımlılıklamücadelededeetkili bir yöntemolanbumodel, hem

eğiticiyehemdeeğitimverdiği kişiyekatkı sağlıyor.

HER YÖNÜYLE YENİLİKÇİ VE ETKİLİ BİR YÖNTEM;

AKRAN EĞİTİMİ MODELİ

Yeşilay

14

BAĞIMLILIK ARKADAŞINIZ OLMASIN!