

dosya
A
kran, kelime anlamı olarak,
“Yaş, meslek, toplumsal
durum vb. bakımından
birbirine eşit olanlardan her biri”
anlamına geliyor. Temelde aynı
sosyal gruba dahil, yaş, meslek,
cinsiyet, sosyo-ekonomik ve/
veya sağlık durumu bakımından
ortak özellikler taşıyan kişileri
kapsayan bu kavram, bir eğitim ve
öğretim yöntemi olarak etkili ve
kabul görmüş modeller arasında
yer alıyor. Sosyal etkileşimi olan
ve birbirleriyle eşit konumda yer
alan kişiler arasında bilgi, davranış
ve tutum değiştirmek amacıyla
yapılan planlı bir eğitim tekniği
olan akran eğitimi, gençlerin
akranlarıyla daha iyi etkileşime
girip özdeşleştikleri gerçeğinden
akran öğretiminin, bilgisayar
destekli eğitimden iki kat,
sınıf büyüklüğünün az olduğu
sınıflardan ise üç kat daha fazla
başarıyı artırdığını gösteriyor.
EĞİTİCİ, AKRANLARININ
TUTUMVE DAVRANIŞLARINI
ETKİLİYOR
Gençlerin birbirlerinin tutum ve
davranışları üzerindeki etkileri
değerlendirildiğinde akran
eğitimi modelinin önemi bir
kez daha ortaya çıkıyor. Gençler
özellikle toplumda çok fazla
dile getirilemeyen hassas veya
tabu olarak kabul edilen konular
hakkında en fazla birbirlerinden
bilgi ve fikir ediniyorlar; bu durum
da akran eğitiminin gücünü ortaya
koyuyor. Akran eğitiminde rol alan
genç bireyler, yaşıtları üzerinde
görüş açılarını genişletici etkide
hareket ediyor. Akran eğiticileri,
aynı yaşta olan diğerlerinin
bilişsel özelliklerine sahip olduğu
için onların sorunlarını daha
iyi anlama ve onlara daha iyi rol
model olma yetisini de taşıyor.
Küçük gruplarla veya bireysel
iletişim yoluyla uygulanan bu
eğitim modeli, iş yerleri, dini
mekanlar, okullar, kulüpler
ve üniversiteler gibi gençlerin
bulunabileceği farklı mekanlarda
gerçekleştirilebilir bir teknik
olarak uygulama kolaylığı da
sağlıyor. Akran öğretimi gençler
arasındaki yarışma duygusunu
azaltması ve destekleyici bir
ortam yaratmasıyla tercih
edilirken, yapılan araştırmalar,
akran eğitiminin yanı sıra
akran öğretiminin de başarısını
ortaya koyuyor. Araştırmalar,
okuma ve matematik alanlarında
Belit ŞENOL
Gençlerinbirbirlerinin tutumvedavranışları üzerindeki etkilerindenyolaçıkanakraneğitimimodeli,
belirli konulardagönüllüveöncügençlerineğitilmesi vebunun sonucundakazandıkları bilgileri
akranlarıylapaylaşmasınadayanıyor. Bağımlılıklamücadelededeetkili bir yöntemolanbumodel, hem
eğiticiyehemdeeğitimverdiği kişiyekatkı sağlıyor.
HER YÖNÜYLE YENİLİKÇİ VE ETKİLİ BİR YÖNTEM;
AKRAN EĞİTİMİ MODELİ
Yeşilay
14
BAĞIMLILIK ARKADAŞINIZ OLMASIN!