Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

dosya

şu şekilde sürdürüyor: “Her

ebeveyn, kendi kişilik özelliğine

göre farklı tepkiler verir. Bu

tepkiler sonucunda, kaygılı,

sorgulayıcı, aşırı yönlendirici ve

öfkeli ebeveyn tutumları ortaya

çıkar. Çocuklarının kötü şeyler

öğrenmesinden, zarar görmesinden

ve yaralanmasından korktukları

için onlarla oynamaya çalışır, tüm

zamanlarını onlarla geçirirler. Anne

ve babalar, ebeveynlik rollerinden

çıkarak çocuklarının arkadaşı

olma rolüne bürünür. Bu durum,

çocukta ayrı bir sosyal ortam

oluşturma ve arkadaş edinme

sürecine ket vurabilir; yaşıtlarıyla

oynamayı ve kaynaşmayı

öğrenemeyen çocuğun okulda

yalnız kalmasına ya da yanlış

arkadaş seçimi yapmasına neden

olabilir. Ebeveynlik rolünden çıkan

aileler, çocuğun aile desteğine

ihtiyaç duyduğunu da fark

etmeyebilir.”

ANNE - BABA, ÇOCUĞUN

ARKADAŞI OLABİLİRMİ?

Anne-babaların bazen aşırı

müdahaleci ve korumacı bir

tutum sergilediğine dikkat çeken

Bozdoğan, bu durumun çocuğun

arkadaşlık ilişkisi kurmada

zorlanmasına neden olacağına

vurgu yapıyor ve ailelere şu

tavsiyelerde bulunuyor: “Bazı

çocuklar, aileleriyle olduğu gibi

arkadaşlarıyla da bağımlı bir

ilişki sürdürür. Tek bir arkadaş

bulur, onun yanından ayrılmaz,

arkadaşlığını kaybetmemek için

istediği her şeyi yapar. Arkadaş

edinebilmek için elindekileri

verir. Çocuklar, her ne kadar

kararlarında özgür olmak isteseler

de anne-babanın rehberliğine

ihtiyaç duyar. Ailenin arkadaş

gibi yaklaşımı durumunda

ona ebeveynlik yapacak kimse

kalmayacak. Büyüme çağındaki bir

çocuğun kurallara, bu kuralların

uygulanması için gözetene, yol

gösterene ve gerektiğinde sınırlara

ihtiyacı vardır. Çocuğunuza

arkadaş gibi değil, yol gösterici

birer anne-baba olarak yaklaşın.”

vermeden dinlemek çocuğun

kendini iyi hissetmesini sağlar.

Çocuk, arkadaşlık ilişkilerinde

sorun yaşarsa mümkün olduğunca

müdahale etmeyin. Her çocuk

arkadaşlarıyla zaman zaman sorun

yaşayabilir. Sorunları çözmesine

izin verin. Bu sorunlar, çocuklar

için kendini geliştirme fırsatıdır.

Gerçek hayatın küçük bir örneği

olarak kabul edilmesi gereken bu

zorlu durumlar karşısında, çocuk

mücadele eder, istediklerini alır

ya da istediklerini alamadığında

hissettiği duygularla başa çıkmayı

öğrenir.”

KARARLARINI KENDİ

VERMELİ

Peki, aileler çocuklarının

arkadaşlarının olumsuz

davranışlarını örnek almasından

ARKADAŞLIK

İLİŞKİLERİNDEKİ

SORUNLARI ÇÖZMESİNE

İZİN VERİN

Anne-babalara, “Çocuk gün

içinde arkadaşlık ilişkilerini

anlatmak istemezse zorlamayın”

diye tavsiyede bulunan

Bozdoğan, “Çocuklar, gün içinde

arkadaşlarıyla yaşadıklarını bazen

anlatır, bazen de anlatmaz. Bu

tür durumlarda çocuğun üstüne

giderek zorlamamak gerekir.

Özellikle küçük yaştaki çocukların

büyük çoğunluğu yaşadıklarını

ayrıntılı olarak anlatmak istemez.

Önemli olan, çocuğun anlatmak

istediği anlardır. Eğer çocuk

anlatmak isterse, o zaman gerçek

anlamda dinleyici olmak gerekir.

Geçiştirmeden, göz kontağı

kurarak ve abartılı tepkiler

Çocuğun bir arkadaşından zarar görebileceği

düşünüldüğü zaman, arkadaşıyla görüşmesini

yasaklamak yerine, bu endişeyi onunla dürüstçe

paylaşmak ve çocuğun bu konudaki fikirlerini dinlemek

gerekir. Arkadaşlığını sürdürüp sürdürmemekle ilgili

kendi başına karar vermesine izin verilmelidir. Böylece ona; güvenme, saygı

duyma ve sorumluluk alabilme bilinci gösterilmiş olur.

“Çocuk, arkadaşlık

ilişkilerinde sorun

yaşarsa mümkün

olduğunca müdahale

etmeyin. Her çocuk

arkadaşlarıyla zaman

zaman sorun

yaşayabilir. Sorunları

çözmesine izin verin. Bu

sorunlar, çocuklar için

kendini geliştirme

fırsatıdır.”

Yeşilay

18

BAĞIMLILIK ARKADAŞINIZ OLMASIN!