

bulunurken, bu kişi genç olmanın
anlamının, sorumluluklarının
ve zorluklarının farkında olan,
birçok konuda akranlarına
oranla daha donanımlı bir birey
olarak öne çıkıyor. Dolayısıyla
da akranları tarafından çevresine
çeşitli telkin ve tavsiyelerde
bulunan bir arkadaş olarak
algılanıyor.
AKRAN EĞİTİCİSİNİN
SAHİP OLMASI GEREKEN
ÖZELLİKLER
Akran eğitimi modelinde,
eğiticinin bilgi, tecrübe ve
yeterliliği büyük önem taşıyor.
Akran eğiticisinin seçiminde
dikkat edilmesi gereken hususlar
arasında eğiticinin etkili bir
etkileşim ve dinleme yeteneğine
sahip olması geliyor. Gerekli
zamanı, istek ve enerjisi olması ve
akranlarını yargılayıcı bir tutum
ve davranış tarzından uzak olması
da modelin başarısında önemli
bir unsuru oluşturuyor. Hedef
kitle tarafından kabul gören ve
saygı duyulan bir birey olmasının
yanında liderlik potansiyeline de
sahip olması gerekiyor. Yeşilay,
Türkiye Bağımlılıkla Mücadele
Akran Uygulayıcı Eğitimi ile en
önemli hedef grup olan gençlere
akran eğitimleri veriyor.
2016 ve 2017 yıllarında Yeşilay'ın
gönüllü yapılarında üniversite
Yeşilay kulüpleri arasından
30 kulüp akran eğitimini
uyguladı ve bu kapsamda 145
uygulayıcı ve 12 bin üniversite
gençliğine ulaşıldı. Yine aynı
yıllar içerisinde eğitici eğitimi
alan öğrenciler, izci kamplarında
26 bin gence akran eğitimini
aktardı.
Yeşilay, Türkiye
Bağımlılıkla Mücadele
Akran Uygulayıcı
Eğitimi ile en önemli
hedef grup olan
gençlere akran eğitimleri veriyor.
Gençler özellikle
toplumda çok fazla dile
getirilemeyen, hassas
veya tabu olarak kabul
edilen konular hakkında
en fazla birbirlerinden
bilgi ve fikir ediniyorlar;
bu durum da akran
eğitiminin gücünü ortaya
koyuyor.
“Kır Zincirlerini!” isimli tiyatro oyunu İstanbul’un farklı
ilçelerindeki okullarda öğrencilerle buluştu.
Bağımlılık, dünyadaolduğugibi ülkemizdede başta gençler olmaküzere
her yaştan kişiyi etkileyen biyolojik, ruhsal ve sosyal boyutları olan bir
sorun olarak öne çıkıyor. Toplum sağlığını tehdit eden en ciddi sorunlar
arasında yer alan bağımlılıkla mücadelede eğitim ve öğretim kurumları
büyük önem taşıyor. Bu anlamda bağımlılıkla mücadele, Milli Eğitim
Bakanlığı’nında hassasiyetle ele aldığı ve okullarda çalışılmasını zorunlu
kıldığı önemli bir husus olarak öne çıkıyor. Bu kapsamda okullarda
çeşitli faaliyetler yürütülüyor. İstanbul Zeytinburnu ilçesi Abdülhak
Hamit Ortaokulu 8.sınıf öğrencilerinin yazıp, yönettiği ve oynadığı
“Kır Zincirlerini” adlı bağımlılıkla mücadele konulu tiyatro gösterimi
Zeytinburnu, Bayrampaşa ve Fatih ilçelerinde ortaokul öğrencilerine
sergilendi. Abdülhak Hamit Ortaokulu 8.sınıf öğrencilerinin bağımlılık
türlerini kimi zamaneleştirel kimi zamanmizahi birdille ele aldığı tiyatro
gösterimi ile ortaokul öğrencilerininakrandili aracılığıyla enkısa yoldan
ve etkili bir şekildebağımlılıkhakkındabilgilendirilmesi sağlandı.Oyun,
2017-2018eğitimöğretimyılı içerisinde İstanbulMilli EğitimMüdürlüğü
Özel Eğitim ve Rehberlik Şubesi koordinatörlüğünde İstanbul’un farklı
ilçelerinde sahnelendi. 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerle beraber öğretmenlere
de sergilenen tiyatro gösteriminin 2018-2019 yılında İstanbul il geneline
yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Benim Kulübüm Yeşilay
Benim Kulübüm Yeşilay Projesi, 2017 yılından itibaren ilkokul ve
ortaokullarda tanıtım ve etkinlik faaliyetleri düzenleyerek öğrencileri
bağımlılıklardan korumayı ve bilinçlendirmeyi hedefliyor. Yeşilay
gönüllüleri tarafından uygulanan proje, ilkokul ve ortaokullarda
öğrencileri eğlendirirken bir yandan da bağımlılıklara karşı
bilinçlendiriyor. Proje kapsamında 2017 yılında 80 Genç Yeşilay
gönüllüsü İstanbul’da 29 okulda 2600 öğrenciye, 2018 yılında 350Genç
Yeşilay gönüllüsü 30 ilde 81 okulda 6400 öğrenciye ulaştı.
ÖĞRENCİLERDENAKRANLARINA
BAĞIMLILIKLAMÜCADELEKONULUTİYATRO
EKİM 2018 15