Yeşilay Dergisi-Kasım-946.Sayı-Bağımlılıklar ve Eğitim - page 40

terek, yanlıştan dolaylı kaçınmayı sağla-
mayı hedefler. Bumerang etkisi adı da ve-
rilen, yanlışı öğreterek merak uyandırma
ve onun üzerinden beklenenin tersine etki
göstermesi anlamına gelen bu durum bir-
çok olumsuzdan kaçındırma eğitimi için
dikkatli olunması gereken bir durumdur.
Felsefi olarak doğruyu öğretmek, doğru-
nun gereklerini öğretmek hiç bilmeyenler
için olması gereken başlama düzeyidir. Bu
düzeyde yanlış gösterilmez, söylenilmez ve
kaçındırılmak için bile konu edilmez.
Taklit ve özdeşleşme kimlik kazanımının önem-
li mekanizmalarındandır. Ergenler bu noktada
göz önünde olan, sanatçılar, gruplar veya çete-
lerle özdeşleşmek isteyebilir veya çevresindeki
en yakın kişileri de örnek alabilirler. Bu duruma
karşı verilecek olan eğitimin başarılı ve etkili ol-
ması için neler yapılması gereklidir?
Özdeşleşme fıtri bir eğilimdir, bunu değiş-
tiremezsiniz. İnsan insandan hal alır, ör-
nek alır. Onun için insanlık adına güzel
örnekleri almalıyız. Bu konuda Yüce Ki-
tap Kur’an’da Ahzab suresi 21. ayette Pey-
gamber Efendimizi (SAV) insanlık için gü-
zel örneklik-rol model olduğunu söyler. İn-
sana ancak insandan hal gider, bunu en
iyi bilen insanları Yaratandır. Dolayısıy-
la, biz uygun rol modellerimizin sayısı-
nı artıracağız, baba evde sigara içerken ço-
cuğun bunun kötü bir şey olduğunu bili-
yor olsa bile ötekisi hal olarak çok daha et-
kilidir. Bizlere düşen görev; çocuklarımı-
zı doğru kişileri görebileceği ortamlara
yöneltmek,onları sanat, spor gibi etkinlik-
lerle buluşturmak olmalıdır.
Okulun genel bir bilgilendirme görevinden çok,
merak ve kimlik duygularını doyurucu etkinlik-
ler ve yaşantılar sağlaması gerekir. Peki, erge-
nin sınır duyguları nasıl tatmin edilmelidir?
Söylediğiniz hedef duygusal hedefler için-
de yer alır, ancak ne kadar gerçekleştiği
konusunda ölçümler çok yapılmaz. Çün-
kü merak ve kimlik duygularını doyuru-
cu etkinlikler dediğinizde, test çözmekten
zaman ayırmak, sınavlara yönelmekten
feragat etmek anlamları taşımaya başla-
dığından beri okullarımızda ne yazık ki
sosyal faaliyetler derinlemesine gerçek-
leştirilemez oldu. Bu anlamda özelikle er-
genlik dönemi okullarının (son 4 yıllık di-
limde) öğrencinin ilgi ve yeteneklerinin
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...64
Powered by FlippingBook