Yeşilay Dergisi 2014 970.Sayı Uyuşturucuya Karşı Ortak Akıl - page 36

Gençlerin Korunmasında Etkin Olduğu
Kanıtlanmış Yöntemler
Madde kullanımı ve bağımlılıklardan korunmada etkinliği
kanıtlanmış belli başlı bazı yöntemler vardır. Bu yön-
temler bilimsel temele dayalı çalışmalara başlandığından
beri tutulan istatistikler ve takip çalışmaları neticesinde
bilim insanları tarafından ortaya konulmuş ve etkinliği
madde kullanan birey sayısındaki azalmanın net olarak
gösterilmesi ile ortaya koyulmuş yöntemlerdir.
Birleşmiş Milletler Uyuşturucu ve Suç Ofisi tarafın-
dan hazırlanan Madde Kullanımının Önlenmesinde
Uluslararası Standartlar Kılavuzu gençlerin madde
kullanımını azaltmada veya önlemede pozitif sonuçlar
vermiş tüm yöntemleri bir araya getirmiştir. Ofis bu
yöntemleri uygulanma yeri ve şekline göre bazı ana
gruplara ayırmaktadır. Aile, okul, sosyal grup, çalışma
alanı ve sağlık sektörü bu yaklaşımların gerçekleşme
yerlerini oluşturmaktadır. Bu rehberde dikkat çeken
bir nokta özellikle sosyal grup ve çalışma alanı ile ilgili
başarılı yaklaşımların neredeyse tamamının ileri yaş-
lara yönelik olmasıdır. Bu kılavuzda özellikle gençlerde
ve gençlik sektöründe etkin sonuç verdiği kanıtlan-
mış yöntemler arasında, gençleri okulda tutmaya ve
eğitimlerine devam etmeye yönlendiren eğitimler ile
kişisel ve sosyal yeteneklerin geliştirilmesine yönelik
eğitimler dikkat çekmektedir.
Kişisel ve sosyal yetenek eğitiminden kastedilen
uzman eğitici ve öğretmenlerin gençleri yete-
nek ve sosyal kapasitelerine uygun olarak farklı
aktivitelere dahil etmeleridir. Bu eğitim program-
ları gençlere çok farklı alanlarda yapılandırılmış ve
düzenli bir tarzda uzmanlık ve yeti kazandırmak
amacıyla düzenlenir ve bu tarz yetenek gelişi-
mi programlarının gençlerin problem ve krizlerle
başa çıkma yeteneklerine, problem çözümleme
başarılarına pozitif katkı sağladığı ve sağlıklı ve
güvende kalmalarına yardımcı olduğu anlaşılmıştır.
Bir başka çalışmada sosyal ve kişisel yeteneklerin
geliştirilmesine yönelik eğitimlerde madde kulla-
nımı yönünden sonuçları pozitif ve negatif yönde
etkileyen faktörler üzerinde durulmuştur. Pozitif
etkisi olduğu tespit edilen faktörler arasında:
Katılımcıların kişisel ve sosyal yeteneklerini farklı
alanlarda geliştiren,
Planlı bir şekilde bir yol haritasına uygun şekilde
verilen,
Alanında uzman kişiler tarafından yapılan yönlen-
dirmeler veya direkt eğitimler ile verilen,
İnteraktif bir eğitim yönteminin belirlenmesi bu-
lunmaktadır.
Bu kişisel ve sosyal eğitim yöntemlerinin uygulanma-
sında negatif etkiye yol açan veya eğitimin etkinliğini
azalttığı belirlenmiş bazı faktörler tespit edilmiştir:
Eğitimler sırasında interaktif olmayan eğitimme-
totlarının ana eğitim yöntemi olarak kullanılması,
Belirli maddeler hakkında spesifik bilgi verilerek
merak uyandırılması veya korku yöntemi ile korun-
ma sağlanmaya çalışılması,
Sadece kişinin bireysel ve duygusal yapılanması
üzerine kurulması, organize ve toplumla entegre
olmaması.
Gençlik Katılımının Temelleri
Gençlik katılımı kaynaklarda herhangi bir gencin
kendisi dışına odaklanarak bir aktiviteye sürdürü-
lebilir dahil olması ve anlamlı bir katılımı şeklinde
tanımlanmaktadır. Gençlerin bu tarz dahil olduğu
aktiviteler spor, sanat, müzik, gönüllülük, politika,
sosyal aktivizim gibi hemen her başlıkta olabilir ve
her şart altında gerçekleşebilir. Bir önceki başlıkta
madde kullanımının azaltılmasında ve önlenmesin-
de etkinlik seviyesi değerlendirmesinde önemli yer
tuttuğu belirtilen aktivitelerin kişilerin kendisi dışına
odaklanması gerekliliği buradaki tanımlama içeri-
sinde dikkati çekmektedir.
Gençlik Katılımı Nerede Gerçekleşir?
Gençlik katılımı farklı aşamalarda ve kurumlarda ger-
çekleşebilen bir yöntem ve aktivite şeklidir. Gerçekle-
şebileceği temel yer ve platformlar farklı kaynaklarda
şu şekilde belirtilmiştir:
Sivil toplum kuruluşları
Gençlik organizasyonları
Müzik platformları
Sportif katılımlar
Etnik/ Kültürel organizasyonlar
Çalışma/ Kariyer planlama faaliyetleri
Okul faaliyetleri
DOSYA
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler gençlik
sektörünün yapısını bozacak ve gençlerin
bireysel kararlarını ve geleceklerini istemdışı
olarak etkileyecek faktörleri ortadan kaldırmayı
hedeflemektedir.
yesilay.org.tr
34
YEŞiLAY
KASIM 2014
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...84
Powered by FlippingBook