Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 84 Next Page
Page Background

koyduğumuz profiller üzerinden

bir izlenim yaratmak istiyoruz,

Whatsapp gruplarında kendimizi,

arkadaş gruplarımıza çok farklı

şekillerde takdim ediyoruz. Orada

edindiğimiz, edindirdiğimiz izlenim

üzerinden kendimize bir kimlik inşa

ediyoruz."

Sayar, sanal ilişkilerin doğurduğu

farklı ilişki biçimlerinden

bahsederken "Sanal aşk"

kavramına da değiniyor: "Siber

alemde hiç tanımadıkları insanlara

aşık olan, hiç tanımadıkları

insanlarla kendilerince aşk

yaşayan, sevildiğini zanneden

fakat gerçek ortaya çıkınca yani

o kişiyle bir türlü buluşamayınca

veya bu aşk bir şekilde bir sukutu

hayale uğradığında ağır depresyon

veya psikoz nöbetlerine giren

insanlar görmüştüm. Sanal aşk,

kalbin heyecanlarını bize çok

hissettirmiyor. Bir tuşa basmakla

var, bir tuşa basmakla yok.

Romantik aşkın yerini tutmasını

bekleyemiyoruz. Çünkü 'bolluk'

ve 'değiştirebilirlik' ruhuna sahip,

'vazgeçilmezlik' ruhuna değil."

Sayar'ın da dediği gibi sanal ilişkiler

bize bir alternatif bolluğu ve

vazgeçme kolaylığı sağladığı için

cazip geliyor. Bir tuşa basmakla bir

ilişkiden diğerine sıçrayabiliyoruz.

Fakat gerçekliğe dokunamadığımız

için hislerimiz de bir o kadar sığ ve

güdük kalabiliyor.

yaşıyoruz?" Ardından sorusuna

şu şekilde cevap vererek devam

etti: "Her şeyin elimizin altında

hızla kaçıp gitmekte olduğu,

hiçbir şeyi tammanasıyla kontrol

edemediğimiz, dünün dünyasının

yarının dünyasından farklılaştığı

bir dünyada yaşıyoruz. Dünün

bilim kurgusu bugünün gerçeği

haline geliyor. Dolayısıyla çok

daha hızlı bir şekilde dünya

dönüşüyor, farklılaşıyor. Bugün

artık yapay zekadan bahsediyoruz.

Yapay zekanın tıpta ve eğitimde

kullanılmasından bahsediyoruz.

Adeta gelecek bugüne gelmiş gibi

ve bilim kurgu olarak saydığımız

her şey hızla gerçekleşiyor gibi.

İçinde yaşadığımız çağ kimi

düşünürler tarafından "akışkan

modernlik" ya da "sıvı modernlik"

çağı olarak isimlendiriliyor.

Hızlı bir kapitalizm, dijital bir

devrim ve hiper bireycilik var.

Küreselleşme, herkesi etkiliyor.

İnsanların adeta sadece kendileri

için yaşadığı, kendi çıkarlarını

gözettiği bir dünya ile karşı

karşıyayız. Duygusal kapitalizm,

duyguların alınır satılır metalara

dönüştüğü, duyguların metalaştığı,

duygu mesleklerinin ortaya çıktığı

bir dünyada medya ve kültür

endüstrisisin adeta tasallutu ve

saldırısı altında yaşıyoruz."

"AKIŞKANMODERNİTE" VE

DİJİTAL DÜNYA

"Akışkan ve sıvı modernite"

bağlamında, günümüz dijital

dünyanın insanının davranışlarını

ve bu insanın davranış

kalıplarını şekillendiren dijital

kimliklerimizin hızlı yenilenebilir,

değiştirilebilir ve terk edilebilir

olduğunu söyleyebiliriz. Prof.

Sayar bu durumu şu şekilde

ifade ediyor: "Hepimiz dijital

kimlikler oluşturuyoruz. Bu dijital

kimliklerimiz yenilenebilir, atılabilir,

değiştirilebilir, bir elbise gibi

soyunulabilinir; gerektiği zaman

bir başkası giyinilebilir kimlikler

oluyor. Kırılgan, suiistimale yatkın,

taklit edilmeye açık kimlikler

yapıyoruz. Facebook' da ortaya

ŞUBAT 2018 23