Yeşilay Dergisi-Nisan-2013-Yeme-İçme Bağımlılığı - page 50

biyatta göçler vermişiz. Neden? Takdir edilmedi-
ği için. Sanat da böyle. Sanatta iltifat önemlidir so-
nuçta. Ama bu iltifatlarda şuna dikkat etmek la-
zım; gelen iltifat ‘vay be ben neymişim’ dedirtiyor-
sa size, bu tehlikeli. Ama gelen iltifat sizi eziyor-
sa, siz de bu iltifat sonucunda şunu diyebiliyorsa-
nız; ‘Yarabbi böyle değilim ama beni inşallah bu il-
tifatlar gibi et. Bu kişilerin hüsnü zannını boşa çı-
karma, beni onların hüsnü zannı gibi eyle’ diye te-
mennide bulunur, iltifatları dua şeklinde Allah’a
havale ederseniz; bu sizin için ciddi bir kazanım
olur. Ben de biraz iltifatları böyle değerlendiriyo-
rum. Dua niteliğinde Allah’a havale ediyorum. İn-
şallah dönüşü de oluyordur.
Peki, tasavvufla aranız nasıl? Dedenizin de çok iyi bir
mutasavvıf olduğu söylenmektedir…
Evet, dedem de mutasavvıf biri idi. Bizim aile-
mizde çoktur. Tasavvuf halk edebiyatının teme-
lini oluşturur. Yani tasavvuf kültürü olmayan
bir insanın halk edebiyatında da kültürü yoktur.
Çünkü halk edebiyatı o kadar geniş bir edebiyat
ki hiçbir şiir gösteremezsiniz ki halk edebiyatın-
da, sözlü edebiyatta bugüne kadar yazılmış olup
içinde tasavvuf olmasın. Böyle bir şiir yok. İçin-
de muhakkak tasavvufu öğen kalıplar, beyitler
vardır. Yine tasavvuf kültüründen kaynaklı olan
binlerce deyim vardır. Bu yönüyle tasavvuf bizim
halk edebiyatımızın aslında menşeini oluşturu-
yor. Yani onsuz bir halk edebiyatı gerçekten tüyü
yolunmuş bir kuş gibidir. Ozansanız eğer, şiirler-
le uğraşıyorsanız mutlaka tasavvufla ilginizin,
bağınızın olması gerekir. Bu bağ da iki türlü olur.
Bir; bilgi birikimiyle tasavvuf kültürünü araştır-
mışsınızdır, tasavvuf kavramlarını öğrenmişsi-
nizdir, kaba bir tabirle bu işin jargonunu bilmiş-
sinizdir; dolayısıyla tasavvuf literatürüne vakıf
olursunuz veyahut o literatürü yaşarsınız. Bu şe-
kilde iki unsur var, bendeki gizli kalsın.
Padişahların şiirlerini besteleyerek müziksever
insanların istifadesine sunduk.
Necip Fazıl Kısakürek’in şiirlerinden oluşan Üstad
albümünüzden sonra muhteşem bir albüm daha
çıkardınız... Makam-ı Sultan! Bu albümden bahse-
debilir misiniz?
Üstad projesinden sonra öyle bir proje yapmak
lazımdı ki çıta olarak onun üzerinde olsun, al-
tında ezilmesin Üstad albümünün. Gerçekten
de Makam-ı Sultan, Üstad albümünün üzerin-
de bir çalışma oldu. Yıllardır zaten Osmanlı pa-
dişahlarını şiirlerini kısmen de olsa gören, tara-
yan, onlarla ilgili şerhler okuyan bir insanım. Bu-
güne kadar böyle bir çalışma yapıldı mı diye dü-
şündüğümüzde baktık; bir tane örnek yok. O za-
man padişah şiirlerini besteleyerek padişah şiir-
lerini okumayan ama müzik seven insanların en
azından istifadelerine sunalım dedik. Bunları ta-
mamen beş yüz yıl öncesi dille bestelemek yeri-
ne bugünün algısına hitap etmek kaydıyla tama-
men değil; kısmen sadeleştirme yoluna gittik. Ör-
neğin; Osmanlıcada bir hususi kelimeler olan ke-
limeler, kavramlar vardır sadece divan edebiya-
tıyla ilgili olan insanların kullandığı kavramlar-
dır bunlar; bir de yine Osmanlıca’da umumi kav-
ramlar var. Halkın da kullandığı kavramlar. Biz
bazı hususi kavramları umumi kavramlarla de-
ğiştirdik ama değiştirdiğimiz kavramlar da yine
Osmanlıca. Ama Türk halkının da bildiği Os-
manlıca kelimeler bunlar. Çok fazla dokunma-
dan, öze halel getirmeden bir sadeleştirme yap-
tık. Osmanlı padişahlarının şiirleri de bu vesiley-
le 3-5 tane de olsa yakından hissedilmiş olsun, ta-
dılmış olsun dedik. Öyle de oldu inşallah.
Peki, padişahların yaşadığı aşk, bağlılık nasıl yansımış
şiirlerine?
Benim incelediğim şiirlerde şiirlerin birçoğu aşk
şiiri. Yani padişahlar her ne kadar yıllarını at sır-
tında geçirseler de, hayatları muharebelerde geç-
se de; şiirleri de sanki muharebeler üzerine olacak-
mış gibi düşünüyor insan. Ama hiç de öyle değil.
Kılıç üzerine, muharebe üzerine, savaş üstüne, ga-
libiyet üstüne hiçbir şey yazmamışlar. Genelde aşk
temasını işlemişler. Bu yönüyle de padişahların ne
kadar duygu adamı olduğu görüyoruz.
(*) Mahlaslar: Muhibbi / Kanuni Sultan
Süleyman, Avni / Fatih Sultan Mehmet, Seli-
mi / Yavuz Sultan Selim
Üstad projesinden son-
ra öyle bir proje yapmak la-
zımdı ki çıta olarak onun
üzerinde olsun, altında ezil-
mesin Üstad albümünün.
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...76
Powered by FlippingBook