

i#BĈNMMLMBS UFEBWJ
FUNF BOMBNOEB
LFTJOMJLMF TBOBUO
Ú[FMMJLMF EF Nà[JĈJO
JĆJO JÎJOEF PMNBT
HFSFLUJĈJOJ
EàĆàOàZPSVN ÎàOLà
JOTBO EJSFLU FULJMJZPS w
iÞâi ÕÀVÕ >À>`>œ] Øâœ âi Ûi ÃhÀ> `hŮh «ÀiiÀi LÀ >À>Þ>
}iÌÀiÀi ÃØÀi ØÀiÌiÆ >Þh â>>`> `> iÞ }iXiÀi Ûi v>Àh
ØÌØÀiÀiLÕÕŮÌÕÀ>X ÞØLÀ Ã>>ÌXh° ØâœiiviÃÞiV>ÛiÀi
>À>`>œ i Ã>>Ì ÞVÕÕœÕ] «ÀiiÀ Ûi}iiVi«>>Àh ØâiÀiiÞy
LÀ Ã LiÌ }iÀXiiŮÌÀ`°
kültür
Yeşilay
58
Sanat, nsanı ahlaka
götürenvasıtadır
S
izi sizden dinlemeyi çok
isteriz. Burcu Karadağ
kimdir?
Ben küçük yaşlarda ney üflemeye
başlamış ve aslına bakarsanız bir
kamış parçası olan ama içinde
büyük bir derinliği ve kültürü
barındıran bu enstrümanla
müziğini, kültürünü ve kendini
dünyaya anlatma gayesinde olan
bir kadınım. Bir de iyi bir anne
olmaya çalışıyorum. Oğlum
çok önemlidir, onu eklemeden
geçemeyeceğim. En büyük gayem
nefes ile insanları başka bir yere
götürmek.
Türkiye’nin en ünlü kadın
neyzenisiniz. Ailenizde bu
kültür var mıydı? Nasıl bir ailede
büyüdünüz?
Benim ailem sanatla alakası olan
insanlar değildir. Müzikle ilişkileri,
dinlemeyi sevmekle sınırlıdır.
Babam bir tır şoförüydü. Annem
de İTÜ’nün kütüphanesinde
memurdu. Orta direk bir aileden
geliyorum. Babamın bana yurt
dışından getirdiği org ile müziğe
başladım ve yeteneğim o şekilde
keşfedildi. Bu sayede beni
konservatuvar sınavına soktular.
Ailemde beni ney üflemeye
Berk ERCANMÜHÜRDAROĞLU
Fotoğraflar: Koray IŞIK
BURCUKARADAĞ:
yönlendiren kimse olmadı. Bendeki
yeteneği keşfeden jüri üyelerinin
beni yönlendirmesiyle ney üflemeye
başladım.
“HAYATIMINDÖNÜMNOKTASI
BABAM”
Babanızın size bir org hediye ederek
ileri görüşlülüğünü ortaya koyması
sizin sanata başlamanızda önemli
bir faktör mü?
Kesinlikle öyle. Sonuç olarak ilkokul
mezunu bir tır şoförünün “Ben
kızıma bir org alayım da evde çalsın.”
demesi çok nadir bir durum. Kendi
kendime Zeki Müren’in parçalarını
çalmaya başlamıştım. “Ya bu kız
kendi kendine bu parçaları çalmaya
başladı, biz bu kızı konservatuvar
sınavına sokalım.” diyen bir baba ve
hemen harekete geçen ve araştırma
yapan bir anne. Yeteneğimden
dolayı hep sivri bir tip oldum.
O zamanlar “Hangi enstrümanı
çalmak istiyorsun?” dediklerinde ud
demiştim; o dönem Coşkun Sabah
çok meşhurdu. Bana bu okula
gelen herkesin ud çalmak istediğini
söylediler. Zamanın çok popüler
bir enstrümanıydı. Çok fazla udi
olması ve herkesin ud çalmak
istemesinden dolayı da öğrencilerin
heba olmasını istemiyorlardı.
“Eğer piyano çalarsan, üstün
yetenekli çocuklar sıfatında seni
yurt dışına yollayabiliriz.” dediler.
Ben de Batı müziği değil de Türk
müziği yapmak istiyordum.
Bir de piyanoda çok tuş vardı,
çocukken çok korkmuştum. “Neye
geçer misin?” dediler, ben de bir
deneyeyim dedim; ama ailem neyin
imajından dolayı biraz tedirgindi.
O zamanlar neyin karanlık bir
imajı vardı. 11 yaşındaki bir çocuk
için fazla bir enstrümandı; ama
sonra ailem benim sevdiğimi
görünce destekledi. İlk yurt dışına
çıktığımda 17 yaşımdaydım. Tabii
bunlar orta direk bir aile için çok
sıra dışı vizyonlar. Hayatımın
dönüm noktası babamdır.
Gerçekten annem ile babamın
vizyon sahibi olduğunu ve bu
anlamda çok şanslı olduğumu
söyleyebilirim.
“NEY SAKİNLEŞTİREN BİR
ENSTRÜMANDIR”
Neyin bağımlılık tedavisinde ne
gibi olumlu etkileri bulunuyor?
Ney, dinleyen herkesi sakinleştiren
ve özüne döndüren bir
enstrümandır. Ben 1999 yılından
beri ney eğitimi veriyorum. Her
türlü yaş, din, dil, ırk ve meslek
grubundan insanla çalıştım. Tabii
“Ben bağımlıyım.” diyerek gelen,
bunu ifade eden birisi olmadı ama
fark ettiğim kadarıyla öfke problemi
olan insanların zaman içerisinde
daha sakin bir yapıya büründüğünü
Özellikle gençlerin neye ilgi göstermesinden
WSR HIVIGI QYXPY]YQ pRO IĴIV FMV pSGYO RI]
ZI]E FEĽOE FMV IRWXVQER pEPEVWE SRE ZEOMX
LEVGEVWE O}X FMV EPØĽOERPØĴØ HE SPQE^ 3
IRWXVQER SRYR IR M]M HSWXY SPYV