Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 84 Next Page
Page Background

A

ra Güler kendini

tanımlarken ben

insan fotoğrafçısıyım,

insanlarla uğraşıyorum, der.

Evet, onu tanımlayan en doğru

sözcükler bunlar olmalı. Onun

fotoğraflarında tarihin tam

ortasında sıradan bir insan vardır.

Terini silen bir hamal ya da yanı

başındaki aç kediyi besleyen bir

balıkçı görürsünüz. Arkada ise

Sultanahmet Cami, siyah beyaz

durur karşınızda. Her fotoğrafında

bir hikâye vardır ve bu hikâyeler

en çok İstanbul’da saklıdır, hikâye

bulmak istiyorsanız sokaklarda

gezin, der. Öyle, boğazı karşına

alıp güneşin batışını fotoğraflamak

değildir derdi, ağ örenlerin,

limon satanların, yük taşıyanların

konuşulmamış dertlerini ülke

duvarına asmaktır. Bize İstanbul’u

ve bir dönemin tarihini o kadar

güzel ve kusursuz anlatır ki,

bugün elimize bir Ara Güler

albümü aldığımızda 1940-1980

yıllarında ülkenin değişimini

çok açık görürüz. Hem tarihe

kaynaklık eden hemde hikâyesi

bol bu şehirde insanmanzaralarını

fotoğraflamak onu evrensel bir

fotoğraf sanatçısı yapar. Üstün

ifade yeteneğiyle İstanbul’u ve ülke

tarihini o kadar güzel anlatır ki

Ara Güler’in boğazı

karşına alıp güneşin

batışını fotoğraflamak

değildir derdi, ağ

örenlerin, limon

satanların, yük

taşıyanların

konuşulmamış dertlerini

ülke duvarına asmaktır.

Burçin ŞENEL

Bir tarihi anlatmak için tarihçi, o tarihinkahramanlarını

yaratmak içinedebiyatçı olmakgerekmez. Sadece tekbir

fotoğraf karesinde tarihten izler, insanyaşamındankesitler

görürsünüz, üzerinehikâyeler, karakterler yaratırsınız. Tıpkı

fotoğraf sanatı duayeni AraGüler’in tekbir fotoğrafına

baktığımızdayaptığımızgibi…

İSTANBUL’UN GÖZÜ:

ARAGÜLER

lakabı İstanbul’un Gözü olur. Hatta

o, Türkiye’nin gözüdür.

Lisede başlar, mizansen peşinde

koşma hevesi, yönetmen veya

oyun yazarı olma arzusuyla film

stüdyolarında sinemacılığın

her dalında çalışmaya başlar ve

sonrasında Muhsin Ertuğrul'un

tiyatro kursuna gider. Daha sonra

yolu Yeni İstanbul Gazetesi’ne

düşer ve gazetecilik serüveninin

yanında İstanbul Üniversitesi’nde

İktisat okumaya devam eder.

Foto muhabirliği deneyimi ülke

dışına çıkınca, Time-Life, Paris-

Match ve Der Stern dergilerinde

Yakın Doğu muhabirliği yapar.

Ünlü fotoğraf ajansı Paris

Magnum Ajansı’na katılarak

dünyanın en iyi 7 fotoğrafçısı

arasında gösterilir. Daha sonra

birçok kitabı fotoğraflarıyla

süsleyerek İsviçre’de, Almanya’da,

Amerika’da hayranlık uyandırır.

Ünlü dergide fotoğraflarına yer

verilir, Türkiye’yi, Türk kültürünü

dünyaya tanıtır. Mimar Sinan’ın

yapıtları üzerinde yıllarca

çalıştıktan sonra 1992’de Fransa’da

Edition Arthaud, ABD ve Birleşik

Krallık’ta Thomas and Hudson

adlarıyla kitabı yayınlanır. “Eski

İstanbul Anıları”, “Yitirilmiş

Renkler”, “Bir Devir Böyle Geçti”,

“Kalanlara Selam Olsun” ve

“Yüzlerinde Yeryüzü” adlı kitapları

yayınlanır. Fotoğraflarının büyük

bir bölümü Fransa, ABD ve

Almanya’da çeşitli müzelerde

sergileniyor.

UNUTULMAZRÖPORTAJ

ARŞİVİ

Adını dünyaya duyurmayı

başarmış bir fotoğraf sanatçısı

olarak yolunda ilerleyen Ara

Güler, çektiği karelerle dünyada

yankı uyandırmaya devam

eder. Sayısız sanatçı, iş adamı ve

politikacı onun kamerasına poz

vermek için röportaj talepleri

gönderir. İsmet İnönü, Winston

Churchill, İndira Gandi, John

Berger, Bertrand Russel, Bill

Brandt, Alfred Hitchcock, Ansel

Adams, Imogen Cunningham,

Salvador Dali, Picasso bu kabarık

defterdeki isimlerden bazıları. 90

yıllık ömrüne unutulmaz hikâyeler

sığdırır; hatta bu listede iki isim

onun için ilginç röportaj hatıraları

bırakmıştır. Birincisi fotoğrafçılara

poz vermeyen Picasso, ikincisi

ise resimleri gibi kendi de sıradışı

olan İspanyol ressam Salvador

Dali. Usta, Picasso’nun fotoğrafını

çekmek için onunla birkaç gün

geçirmiştir, bu zaman onun için

unutulmaz anılarla doludur.

Ressam ile sohbet etmiş hatta

kendisi hatıra olarak Güler’in

bir resmini çizmiştir. Dali ile

röportajı ise aylar sürmüştür. Güler,

karşısında sürekli hareket eden

kültür

Yeşilay

72